Tidigt besök

Vaknar kl 5 imorse av att Fabbe kommer in och vill att jag kommer upp och sätter på TV:n. Suck... Han la ju sig senare i går kväll!?
Sedan ser jag något sitta på sladden som går från taket ner till lampan över köksbodet. Det flaxar, men jag har inga linser på mig så jag ser inte vad det är. Finns det så stora insekter? hinner jag tänka innan jag utbrister; Ryno! Vi har en fågel i köket! Nej, vänta, nu är den i vardagsrummet! Vi är snart uppe på språng. Det är en fördel att få på sig kläder innan man visar sig i fönstren. Pippin måste ha tagit sig in genom vår öppna balkongdörr.
I vardagsrummet öppnar Ryno ett av fönstren rakt ut (det är sådana man kan snurra runt ett halvt varv och få utsidan in), och går och plockar upp den vettskrämda fågeln fösiktigt från fönsterbrädet bakom soffan. Först får Fabian som är alldeles till sig av spänning ta sig en försiktig titt innan Ryno sträcker ut fågeln genom fönstret. Men den är för chockad för att flyga. Den bajsar bara lite på den horisontellt utfällda fönsterrutan. Han sätter ner fågeln på rutan och stänger försiktigt. Fågeln håller sig kvar på listen som går tvärs över rutan. Där sitter den i tryggt förvar på utsidan och återhämtar sig en stund. Jag passar på att hämta kameran.

Pippin3
[Liten vettskrämd pippi...]

Pippin1
[...vilar ut efter chocken.]

Pippin2
[Verkligen en liten sötnäbb]


Efter ca 5 minuter flyger den iväg. Men vilket ovanligt sätt att vakna på!
Stackars Ryona missade hela cirkusen eftersom hon sov, men hon har i alla fall fått se bildbevisen nu.

♥ ♥ ♥

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0